vrijdag 14 augustus 2009

Pardus

Nu het begin met de blog is gemaakt, zal ik maar meteen mijn ervaring vertellen over een Linux distributie die ik momenteel gebruik. Het is een distributie die nog niet heel bekend is, maar wat mij betreft meer aandacht mag krijgen. De naam … Pardus, met als huidige versie 2009.

Pardus is eigenlijk wel een beetje vreemde eend in de distributie vijver. De oorsprong van de distributie ligt bij de Turkse overheid, die voor ministeries, lokale overheden, scholen en alle andere burgers op zoek was naar een besturingssysteem. Om een lang verhaal kost te maken, hierdoor is Pardus ontstaan. En momenteel begint het steeds meer een internationale distributie te worden.
Op distrowatch.com zijn al een aantal leuke recensies over Pardus te lezen.

Maar eigenlijk vind ik het interessant omdat het een distributie is wat zijn oorsprong kent in een overheidsorganisatie. In het dagelijkse leven werk ik ook voor een overheidsorganisatie, en weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om binnen de overheid Open Source te promoten. Dus Nederlandse overheid …

Pardus is gemaakt voor de dagelijkse gebruiker. De installatie procedure is zeer mooi, het systeem is super stabiel, en het belangrijkste … het werkt gewoon lekker. In de toekomst zal er op deze blog vaker over Pardus worden geschreven, maar ik kan iedereen Pardus aanraden.

Voor de geïnteresseerden:
http://www.pardus-linux.nl (Nederlandse Pardus Website)
http://www.pardus.org.tr/eng/ (Pardus Website)

1 opmerking:

  1. Hallo Richard,
    Welkom bij linuxweblogs. Leuk dat jij schrijft over Pardus, alleen ben ik jou al voorgegaan op mijn weblog Linuxfan die ook op linuxweblogs staat.Veel succes met je weblog.
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen