zondag 30 augustus 2009

KDE4 en het XP effect

Ik heb nu een tijdje gewerkt met Pardus 2009. En de keuze voor KDE4, ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat KDE4 een soort van Windows XP effect bij mij oproept. Net als bij Microsoft Vista en de opvolger Windows 7, brengen beide versies van Windows voor de 'gewone' gebruiker weinig nieuws onder de zon. Het verschil wat opvalt, is een soort van 'pimp my XP'. Eigenlijk ziet het er alleen grafisch mooier en leuker uit, maar dat gaat dan weer ten koste van performance.
Bij KDE4 heb ik hetzelfde gevoel. Het zit er grafisch allemaal gelikt uit, maar veel nieuws onder de zon, niet echt. Maar wel performance verlies, en dat is nu juist net niet waar je als gebruiker op zit te wachten. Dus dan maar weer een stap terug, wat voor mij dan ook weer een stap vooruit is. Lekker weer werken op Pardus 2008.2, die de komende jaren ook nog door de makers wordt onderhouden.

1 opmerking:

  1. Pardus 2009 is met XFCE ook een aanrader, in een bepaald opzicht ook een stap terug, maar tegelijk wel naar de nieuwste Pardus versie upgraden dus ook een stap vooruit. Met min of meer dezelfde gedachte als welke jij ventileert over KDE4 heb ik maar eens XFCE4 geinstalleerd, en ik wou dat ik het eerder gedaan had, stukken sneller en veel KDE stuff mis ik toch al niet want ik gebruik bijna geen applicaties beginnend met een K, overigens zijn zowel Gnome als KDE applicaties uiteraard wel gewoon te gebruiken in XFCE, proberen? Benieuwd wat je er van vindt...

    BeantwoordenVerwijderen